Forsiden / Blogg / Politiske partier og søkemotorene  

Politiske partier og søkemotorene

05.09.09 14:45 | Magne Uppman

Venstre og deres søkbyrå Metronet rettet i går skyts mot noen av de andre politiske partiene fordi de kjøper andre partiers merkenavn som søkeord i Google. Både Digi.no og VG Nett omtalte saken.

Det hersker liten tvil om hva som er lov og hva som ikke er lov i Norge på dette området. Så lenge man har et varemerkebeskyttet navn, strider dette mot Googles retningslinjer. Videre anses det som uetisk å snylte på konkurrenters merkenavn, noe det utvilsomt blir gjort når man bruker søk etter konkurrentens merkenavn for å vise sine annonser.

FrP sier i VG-artikkelen at de ikke ser den store kontroversen i dette, og mener det er en forskjell mellom kommersielle foretak og politiske. Denne oppfatningen deler ikke jeg. Loven bør være lik for alle, og de politiske partiene bør gå foran som gode forbilder. Hvorfor skal det ikke gjelde for dem?

For de som blir utsatt for dette er det hovedsakelig fire måter å komme seg ut av det på:

  1. Ta kontakt med konkurrenten og be de stoppe denne praksisen. Noen gjør dette uten at det er særlig bevisst, og en høflig samtale løser da saken.
  2. Send inn en ”Trademark complaint” til Google. Da legger Google inn en sperre som hindrer andre i å kjøpe dine merkevarebeskyttede ord. Dette tar imidlertid noe tid, og er derfor neppe en løsning i denne konkrete saken.
  3. Gå rettens vei for å få det stoppet. Det verserer en hel del slike saker internasjonalt for tiden, men ingen har til nå gjort det i Norge.
  4. Bruk media, blogging eller lignende som pressmiddel.

Det er som regel de største partiene som har mest å tape på saker som dette. Søk etter merkenavn står for en stor andel av det totale antallet søk som gjennomføres i søkemotorene, og de mest populære merkenavnene får selvsagt flest søk.

Det betyr at Venstre har mer å hente på å kjøpe ”FrP” enn motsatt. De ville fått vist sine annonser for langt flere personer enn FrP får ved å kjøpe ”Venstre”. Det står derfor respekt av deres valg om å la være. De forholder seg til regelverk og etikk i søkemotorene på en forbilledlig måte. Arbeiderpartiet ser ut til å ha endret praksis når jeg sjekker dette i dag. Det fortjener de ros for.

Det gjør ikke Fremskrittspartiet og Demokratene.

Av Magne U.

Kommentarer

07.09.09 09:56
Er ikke helt enig at det å kjøpe søkeord går på merkevarebeskyttelse - med mindre man bruker keyword incertion.

Det kan kanskje gå på markedsføringslovens paragraf 1 som brudd på god forretningsskikk, og det er vel her eden etiske gråsonen kommer inn.

MEN: Googles oppgave er å gi brukerne det mest relevante søkeresultatet, og om noen søker etter "Frp" eller "venstre" så kan de like gjerne være på jakt etter gode liberalpolitiske alternativer.

Så jeg heller vel mot at det må være lov, men kanskje det burde være noen restriksjoner på hvilke plasseringer de får kjøpe?
07.09.09 16:22
Google skiller på to ting i sine retningslinjer når det gjelder bruk av ord som er merkevarebeskyttet. Det er kjøp av beskyttede ord som keywords og det er bruk av beskyttede ord i annonsetekst. I en del land er det tillatt med noe av dette, men i Norge er ingen av disse tillatt.

Dette sier Google på sine sider:

In certain regions, we may investigate use of trademarks in ad text, in keywords, or in both ad text and keywords.

When we receive a complaint from a trademark owner, our review is limited to ensuring that the advertisements at issue are not using a term corresponding to the trademarked term in the ad text or as a keyword. If they are, we will require the advertiser to remove the trademarked term from the ad text or keyword list and will prevent the advertiser from using the trademarked term in the future. Any such investigation will only affect ads served on or by Google.

Har du merkevarebeskyttet navnet ditt, skal det derfor være greit å hindre andre i å kjøpe det.
08.09.09 11:23
Det er som Magne sier ifht referansene til Googles sider og retningslinjer. Jeg har selv også fått dette bekreftet gjennom ansatte i Google ifm en sak jeg opplevde hvor konkurrenter brukte et merkevarebeskyttet navn som nøkkelord i sine AdWordskampanjer.

Ellers er jeg enig med deg i at det selv uten hjemmel i Googles retningslinjer, uansett er et brudd på markedsføringslovens paragraf 1.
08.09.09 13:00
Eirik Fagereng
En ting er hva som burde være lov, og en annen ting er hva som er lov :) Er ikke helt inne på jussen her, men er enig med Kåre Garnes angående at keywords ikke burde være beskyttet.

Her burde mekanismen i Googles Cost Per Click være god nok i forhold til hvor relevant den aktuelle annonsen er og hva annonsør må betale.

Skulle jeg finne på å søke etter AdWords i Bing, ville det vært unaturlig for meg a kun få opp annonser fra merkanavnets eier, Google. Her vil jeg gjerne se Metronet eller Qualite Search.

Blir naturligvis litt ekstra spesielt når det dreier seg om en konkurrent, men det blir likt for alle.

Er man imidlertid et politisk parti burde man åpenbart føye seg etter lover og regler, eventuelt gå de parlamentariske veien for å få dette forandret.

Og sist, som venstrevelger setter jeg stor pris på om FrP kaster bort markedsføringspengene sine på annonser etter "Venstre" søk. Finnes det noen som går fra Venstre til FrP? Må isåfall være de som røyker mye gress. :)
09.09.09 08:14
Hei Eirik,

Det er nokså stor forskjell på å være "reseller" av et brand, og på den måten kjøpe brand-navnet, og det å kjøpe konkurrenters brand. I dag tillates i stor grad det første, mens det er er veldig tvilsom praksis å kjøpe konkurrenters brand.

Både vi og andre byråer kjøper for eksempel "AdWords". Det tjener selvsagt Google også på, ettersom vi plasserer penger hos dem.
12.09.09 20:10
Eirik
Hei Magne.


Ja, det er klart det ikke blir det samme som å bruke en konkurrents merkenavn.

Som en mellompart, og en mulig leverandør til flere konkurrerende firmaer, er det klart at man som SEM-tilbyder bør unngå dette.

På en søkemotor bør nok også de fleste tenke seg om en hel del ganger før de bruker søkeord til en konkurrent. Tror i de fleste tilfeller en forbruker kan bli sittende igjen med et dårlig inntrykk.

Så det er nok en god grunn til at praksisen ved at man unngår å bruke konkurrenters merkenavn har oppstått, og at den nok kommer til å fortsette og være gjeldende.

Mener fremdeles at det burde være lov, men det lar jeg ligge :)

Legg igjen en kommentar